Valget mellem at beholde lønnen internt eller overlade den til en ekstern ekspert er en vigtig strategisk beslutning. Den rigtige løsning afhænger af din virksomheds størrelse, lønstruktur, vækstplaner og interne kompetencer. Her guider vi dig objektivt gennem overvejelserne, så du kan træffe den beslutning, der passer bedst til jeres situation.
|
In-house lønadministration |
Outsourcing af løn |
|
| Omkostninger
|
Direkte løn til bogholder samt systemlicenser og uddannelse. Skjulte omkostninger ved sygdom, ferie og fejlrettelser. |
Abonnementspris baseret på antal lønsedler og ydelser. Forudsigelige omkostninger og mindre internt tidsforbrug. Kun i begrænset omfang udgifter til systemlicenser. |
| Sårbarhed |
Risiko ved sygdom, ferie og opsigelse af nøglemedarbejder. |
Garanteret drift og back-up team sikrer kontinuitet. |
| Kontrol |
Direkte adgang til data og processer. |
Definerede processer og faste deadlines. |
| Ekspertise |
Generalistviden baseret på intern erfaring. |
Adgang til specialister med bred og opdateret viden. |
|
Compliance & risiko |
Ansvaret ligger internt. |
Ansvaret deles med professionel partner med specialiseret compliance-viden. |
| Skalerbarhed |
Ressourcekrævende at skalere op eller ned. |
Fuldt fleksibel løsning, der tilpasses virksomhedens udvikling. |
En intern løsning kan være den rette, hvis virksomheden har:
For denne type virksomhed kan en in-house løsning være både økonomisk og praktisk, da kompleksiteten er lav.
Outsourcing er typisk det stærkeste valg, når virksomheden:
Hvis du kan genkende disse punkter, er det værd at se nærmere på artiklen 5 tegn på at det er tid til at outsource jeres lønadministration.
Overvej følgende ja/nej-spørgsmål:
Hvis du svarer “nej” til flere af spørgsmålene, kan outsourcing være den mest strategiske løsning.